شرکت نیرو لوله
تولیدکننده برتر
تولید محصولات با کیفیت

سابقه کاری درخشان
از سال 1380

031-42695938

info@nirooloule.com

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

لوله‌های پنج لایه و کاربرد و مزایای آن نسبت به لوله های تک لایه

با توجه به هزینه های سنگین ساختمان های امروزی ، برنامه ریزی برای افزایش طول عمر ساختمان ها امری ضروری به نظر می رسد. یکی از مهم ترین عوامل جهت افزایش طول عمر ساختمان ، سیستم تاسیسات و لوله کشی آب و فاضلاب آن است.

همزمان با پیشرفت های اخیر و کاربرد تکنولوژی های جدید در صنعت ساختمان ، لوله های بکار رفته در ساختمان نیز دچار تحولی بی نظیر شده است.

این تحول با عرضه لوله های تلفیقی پنج لایه PEX-AL-PEX با طول عمر بیش از 50 سال و با دمای کاربردی حداکثر 90 درجه سانتیگراد معرفی شده است .

نسل جدید لوله ها که اصطلاحا به لوله های پنج لایه معروف می باشند به دلیل مواردی همچون :

استحکام و دوام طولانی مدت ، رعایت کامل استانداردهای بهداشتی ، نصب سریع و آسان ، قیمت مناسب به سرعت در سراسر جهان جایگزین لوله های فلزی و پلیمری گردیدند.

این لوله ها درکلاس PEX-AL-PEX تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار مولکولی لایه های نگهدارنده آلومینیومی این لوله ها در مجموع به نحوی در کنار همدیگر قرارگرفته اند که در سیستمهایی نظیر آبرسانی سرد وگرم ،

آب آشامیدنی ، رادیاتور ، گرمایش از کف ، هوای فشرده و انتقال مایعات از کارایی حداکثر بر خوردار می باشند.

در این لوله هه ، مایعات و سیالات بدلیل عبور از درون لایه PEX نه تنها کلیه خواص و ویژگیهای خود را حفظ می نماید بلکه بدلیل ساختار صیقلی و صاف مواد لایه درونی هیچگونه رسوب و خوردگی بر جای نخواهد ماند.

در عین حال لایه PEX بیرونی نیز هر گونه فشار ، خورندگی و ضربات افتعالی را به هنگام نصب و پس از آن در طول زمان تحمل و دفع می نماید .

لایه آلومینیومی نیز به عنوان لایه میانی  در سراسر طول لوله با استفاده از تکنولوژی  پیشرفته ultrqsonic از یک سو مانع از نفوذ اکسیژن گردیده و از سوی  دیگر با حفظ حالت لوله در زمان خمش نیاز به مصرف اتصالات گوناگون را در حجم وسیعی  کاهش میدهد.

در مجموع رعایت کلیه استانداردهای  اجباری  سلامت و بهداشت مربوط به آب آشامیدنی  و نوشیدنیها در کنار مزیتهای  فوق الذکر میتواند آرامش و آسایش خاطر را برای  مصرف کنندگان به همراه دارد.

تاییدیه های صادر شده از سوی مراجع ذیصلاح و انجام آزمایشات گوناگون علمی تحت استانداردهای ASTMF 1287 و BS69Z O BRITISH STANDARD شامل تستهای :

 تحمل فشار در دما های مختلف (PRESSURE TEST)

 کشش (RING STRENGTH)

خوردگی(در مقابل آب نمک دریا 5% ،سودسوزآوراشباع ، اسید استیک 99%.اسید سولفوریک 88% و اتانول 96%)

ضخامت لایه آلومینیوم و کلیه لایه ها

 ترکیدن(BURST) عدم کرویت(OUT OF ROUNDNESS)

لوله های فلزی و پلیمری هر کدام مزایا و معایب خود را دارند بنابراین مهندسان به دنبال ایده ای نوین برای ساخت لوله های مدرن تر بودند. تا اینکه ایده استفاده همزمان از فلز و پلیمر برای ساخت لوله ها مطرح شد که ترکیب فلز و پلیمر، ساخت لوله ها را دگرگون می کند.

 

اینجا بود که لوله های پنج لایه متولد شدند؛ لوله‌هایی که از ترکیب لایه های مختلف فلز و پلیمر ساخته شده اند. طراحی این لوله ها به شکلی است که یک لایه از آلومینیوم توسط دو لایه از پلیمر احاطه شده و برای چسباندن لایه های مختلف نیز از چسب های مخصوص استفاده شده است.
به‌کارگیری لایه آلومینیومی در ساختار لوله‌های 5 لایه، استحکام آن‌ها را به شدت افزایش داده است.
بد نیست بدانید که برای اتصال دو طرف لایه آلومینیومی از فناوری های پیشرفته جوشکاری اولتراسنیک استفاده می شود. لایه¬های پلیمری نیز باعث کاهش وزن لوله و سهولت نصب و نگه داری می شود.
اگر برای خرید لوله های پنج لایه به فروشگاه بروید، به احتمال زیاد اسامی زیادی را خواهید شنید. این اسامی ممکن است کمی گمراه کننده باشد؛ اما دانستن آن ها می تواند هنگام خرید به شما کمک کند.
نامگذاری لوله های پنج لایه معمولاً طبق استاندارد خاصی انجام می شود. برای نامگذاری این لوله ها از سمت چپ به راست در ابتدا نوع پلیمر داخلی، سپس نوع فلز و در انتها نوع پلیمر خارجی عنوان می شود.

 

انواع لوله های 5 لایه :

لوله های 5 لایه ی PE

این لوله ها را معمولاً به صورت PE-Al-PE نشان می دهند. پلیمر اصلی به کار رفته در آن ها نیز از نوع پلی اتیلن است. این پلیمر مقاومت قابل توجهی در برابر فشار ندارد به همین دلیل بهتر است برای لوله کشی آب گرم ساختمان استفاده نشود. با این حال، قیمت مناسب و سهولت استفاده باعث شده است که لوله های پنج لایه PE بسیار پرفروش باشند.

لوله های 5 لایه PERT

پلیمرهای به کار رفته در این لوله ها نیز از گروه پلی اتیلن ها است. اما تفاوت اصلی آن ها با لوله های PE در نوع مولکول های آن است. وجود پیوندهای طولی بین مولکول این لوله ها باعث شده است که مقاومت بیشتری در برابر فشار آب از خود نشان دهند. طبق استانداردهای معتبر، این لوله ها می توانند تا دمای 70 درجه سانتیگراد به کار گرفته شوند. بنابراین برای لوله کشی آب گرم ساختمان، لوله های PERT بهترین گزینه است!

لوله های 5 لایه  PEX

پلیمرهای به کار رفته در لوله های PEX-Al-PEX دارای پیوندهای عرضی بسیار مستحکمی هستند. از این لوله ها می توان تا دمای 95 درجه سانتیگراد نیز استفاده نمود. بنابراین برای لوله کشی شوفاژ و آب گرمکن می توانید با خیال راحت از لوله های PEX استفاده کنید.

 

ساختار لوله پنج لایه:

این لوله ها از پنج لایه تشکیل شده اند که عبارتند از:

مواد پلی اتیلن

چسب

نوار آلومینیوم

مواد پلی اتیلن مخصوص به نام Pe-Rt و یا Pex در لایه های بیرونی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. نوار آلومنیومی با آلیاژ مخصوص به صورت مقطع استوانه ای شکل درآمده و در لایه میانی قرار می گیرد. چسب مخصوص به کار رفته که بر پایه مواد پلی اتیلن و از نوع چسب های گرما ذوب می باشد نیز، لایه های بیرونی و داخلی را به یکدیگر متصل می کند.

 

 

مزایای لوله پنج لایه

لوله های پنج لایه گستره دمایی بالایی برای استفاده دارند.

عایق حرارت هستند و سیال گرم را بدون اتلاف انرژی منتقل می کنند.

امکان نفوذ اکسیژن به درون لوله در مورد لوله های پنج لایه به صفر رسیده است.

لوله های 5 لایه در خواص آب تغییری ایجاد نکرده و طعم و بوی خاصی به آن نمی دهند.

مقاومت شیمیایی بالایی دارند و برای انتقال مواد شیمیایی قدرتمندی چون اسیدها و بازها مناسب هستند.

فشار آب در این لوله به سبب سطح داخلی صاف و صیقلی آنها دچار تغییر نمی شود و یکنواخت است.

نصب آنها آسان است و از این رو فرآیند لوله کشی با استفاده از لوله های 5 لایه زمانبر نیست.

این لوله ها همانطور که گفته شد به سبب سطح پلیمری خود دچار رشد جلبک یا سایر موجودات زنده مزاحم نمی شوند.

در لوله های 5 لایه به سبب ساپورت لایه فلزی توسط لایه های پلیمری هیچگاه زنگ زدگی مشاهده نمی شود.

در مواقع اضطرار و حوادث غیر مترقبه همچون زلزله، لوله های 5 لایه مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

این لوله ها تقریبا اشتعال ناپذیر محسوب شده و مقاومت بالایی در برابر شعله دارند.

هزینه خرید و نصب لوله های پنج لایه مناسب و در درازمدت مقرون به صرفه است.

عمر مفید لوله های پنج لایه زیاد بوده و دوام خوبی از خود نشان داده اند.

معایب لوله 5 لایه

همانطور که گفته شد چون لوله های پنج لایه حالت تکامل یافته لوله های فلزی و پلیمری تک لایه هستند و در ایده تولید آنها تمام معایب لوله های نسل پیشین در نظر گرفته شده است، برای برطرف کردن این معایب در مورد لوله های پنج لایه کاملا فکر شده عمل شده است از این رو برای این لوله های مدرن معایب مشخصی در منابع معتبر ذکر نشده است.

این موضوع عدم نقصان در عملکرد و کارایی لوله های پنج لایه است که شاید سبب کاربرد فراوان آن در انواع صنایع و ساختمان سازی گشته و با استقبال بالایی از سوی فعالین حوزه ساخت و ساز و پیمانکاران مواجه ساخته است.

 

انواع اتصالات پنج لایه برای اجرا و نصب

برای نصب انواع لوله پنج لایه در ساختمان ها از ابزار مختلفی استفاده می شود. برای نصب این لوله ها در سیستم لوله کشی ساختمانی از اتصالات کوپلی، اتصالات کلمپی و اتصالات پرسی استفاده می شود. البته هر کدام از این شیوه ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند که آنها را نام میبریم

لوله پنج لایه با اتصالات کوپلی

انواع لوله پنج لایه با اتصال کلمپی

لوله پنج لایه با اتصالات پرسی

 

کاربرد لوله پنج لایه

سیستم های حرارتی و برودتی (شوفاژ و رادیاتور)

سیستم های انتقال آب سرد و گرم

سیستم گرمایش از کف

صنایع غذایی

صنایع دارویی

صنایع پزشکی مانند انتقال گاز های پزشکی و سیستم های دیالیز

سیستم انتقال هوای فشرده

 

برای خرید لوله های پنج لایه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر قصد خرید انواع لوله های ساختمانی و انواع لوله های فاضلاب خانگی را دارید، پیشنهاد ما این است که از لوله های بینظیر پنج لایه استفاده کنید! اما بهتر است هنگام خرید به برخی از نکات توجه داشته باشید تا بتوانید لوله ای انتخاب کنید که مناسب ساختمان شما باشد. برخی از این نکات عبارتند از:
• سعی کنید قبل از خرید، با مشخصات و ویژگی های لوله ی 5 لایه آشنایی پیدا کنید تا در موقع خرید دچار سردرگمی نشوید.
• لوله های 5 لایه را باید با توجه به کاربردشان انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید شوفاژ خود را لوله کشی کنید بهتر است از لوله های 5 لایه از جنس PEX استفاده کنید.
• هنگام خرید لوله های پنج لایه به نحوه اتصال لایه ها و کیفیت آن ها توجه کنید. اگر لایه ها چسبندگی مناسب را نداشت، از خرید آن ها صرف نظر کنید!
• برای اینکه خریدی مطمئن داشته باشید بهتر است از فروشگاه های معتبر خرید کنید. این فروشگاه ها کالای استاندارد و باکیفیت را در اختیار شما قرار می دهند.

 

برای مطالعه مقالات مشابه کلیک کنید